Zwijmelen

Zwijmelen op Zaterdag – 278

Trees‘ Zwijmelen op Zaterdag (sinds 11-11-2017) 278
Voorheen bij Marja (sinds 17-11-2012)

TV-kijkend ontkom je niet aan reclames, velen zijn bloedirritant. Zappen heeft weinig zin want het lijkt er heel erg op dat de tv-zenders een deal hebben om gelijktijdig reclames uit te zenden. Hoe dan ook… je hebt van die reclames die in je hoofd blijven zitten omdat ze een associatie in je hoofd oproepen. Alhoewel je bij tv=reclames nou niet gelijk aan zwijmelen denkt… komt er soms toch wel reclame voorbij met iets erin dat herinneringen oproept waarbij je dan wel zwijmelde…

Autmerk Dacia bijv. was zo slim om dat te doen:

Voorbeeld 1:
Voorbeeld 2:
Voorbeeld 1:
Voorbeeld 2:

 

Dat niet alleen dat automerk daarmee succes boekt blijkt wel uit de lijst van anderen die hetzelfde concept gebruiken, namen zoals bijv. Microsoft, Ikea, Albert Heijn, Dior, Anwb, Appelsientje, Puma, Nikon, Rabobank, Quaker, etc.
Ik vraag me vaak af of de oorspronkelijke componist, dan wel uitvoerenden, van al die hits dat bij het componeren bedacht hebben en wat ze er van vindeen… en zouden ze er dan ook nog aan verdienen ook?

20 gedachten over “Zwijmelen op Zaterdag – 278

    1. ;-) Daar ga ik ook vanuit hoor…

      nee dat doe ik niet, geen tijd/energie etc voor, is zinloos, bovendien bekommeren die lui zich ook niet om mij toch ;-)
      Heb genoeg mensen die wel waardevol voor mij zijn om me hee die nu in de lappenmand zitten.

  1. Ja, ik werkte in het gekkenhuis, tegenwoordig GGZ geheten met de basgitarist van de band Het.
    Het nummer van hen, “Ik heb geen zin om op te staan” werd ook ooit gebruikt in een tv-reclame. En wel hoor daar kwamen de royalty’s binnen gemarcheerd. 😆

    Heerlijk nummer!

    1. Nou ja zeg..jouw reactie stond in mijn spam….dat is raar.. maar gelukkig vond ik ‘m en kon hem eruit vissen ;-)

      Ja vind ik ook….zeker weten. Het is maar net even een kwestie van geluk hebben om eraan te denken…

      knuffel xxx

  2. O zeker hoor, wie een bestaand muziekstuk wil gebruiken zal daarvoor moeten betalen, terecht natuurlijk want het is een groot voordeel als het nummer al bekend is zodat de reclameslogan je veel meer opvalt dan zonder dat nummer.

  3. Reclamemakers kiezen muziek die bij hun visie op het product past (hoe ze dat het best aan de man/vrouw kunnen brengen), en gebruiken het liefst muziek die bewezen heeft bij een groot publiek (doelgroep) in de smaak te vallen. Daar moeten ze dan wel voor betalen, maar die centen komen toch van de opdrachtgever, dus hoe grotere opdrachtgever hoe makkelijker een deal te maken is. Er zijn ook gevallen bekend dat er muziek gebruikt werd zonder toestemming, waar de eigenaar het alsnog verbood en schadeloosstelling eiste.

    1. Ja zo zal het wel gaan, klinkt logisch.

      Eh ja ik herinnerde me iets vaags maar wist niet meer wat en kon t ook niet vinden dus heb ik dat maar niet beschreven.

Verras me met jouw ♫ ~ Surprise me with your ♫