Beheersing


Marja
‘s Zwijmelen op Zaterdag

Gestart op 17 november 2012 ~ 228

De Franse componist Eric Satie, 17-05-1866 – 1-07-1925), bekend staand als buitenbeentje, zonderling, provocateur en welke benamingen nog meer,  was oa zeer gefascineerd door beheersing van muziek vanuit het fysieke instrumentarium waarover de mens, dus ook iedere musicus, beschikt.
Hij componeerde vervolgens 3 Gymnopédies. Dit woord dat min of meer ‘de studie van handen’ betekent is tot op heden nog steeds niet eenduidig uit te leggen, er heersen talrijke filosofieën over hoe Satie tot het gebruik van dit specifieke woord kwam. Dat even terzijde. Wat ik jullie vandaag wil laten horen, dan wel waarmee ik jullie vandaag wil laten kennismaken, zijn die 3 gymnopédies.

Het zijn 3 verschillende muziekstukken, alle drie dus van Eric Satie. Dat ik het mooie muziek vind bewijs ik natuurlijk met het kiezen en plaatsen ervan maar daar gaat het nu niet hoofdzakelijk om. Waar het mij wel om gaat is dat ik hoop dat jullie bij het luisteren zal opvallen hoeveel beheersing de musici hebben om zowel de noten / akkoorden in de muziekschrift te spelen als ook de rusten, iets waar geen enkele muziekstuk zonder kan. We gaan over het algemeen voorbij aan die rusten in de muziek, we horen iets, bepalen of het ons bevalt of niet, vaak ingekleurd door tekst, hoogte/laagte van noten, gebruik van welk instrument, geluid van stemmen en eventueel de videoclips die ook op het gemoed spelen natuurlijk.

Deze muziek beluister ik het liefst in alle stilte, als ik alleen thuis ben, ’s nachts in het donker, met gesloten ogen…

Gymnopedie 1.

Gymnopedie 2.

Gymnopedie 3.

22x Akkoorden op ~ Chords on “Beheersing

  1. Mooi en inderdaad om in alle aandacht en rust te beluisteren. Te vaak gebruikt in films, als achtergrond bij een verhaal.
    Heb de CD ook, maar geen rust om te luisteren momenteel. Toch maar eens doen.

    Ik associeer ‘rusten’ in muziek vooral met te lang aangehouden noten in psalmen. Weet dat dit geen rusten zijn hoor, maar hele (nou ja meer driedubbele) noten.

    Dank je voor deze mooie keus en Fijne Paasdagen.

    • Ja klopt. Dat ook ja, vind ik ook wel jammer want de ‘klasse’ gaat er dan vanaf voor mij … Eh ja nou dat zou ik dan weer niet willen stellen, muziek past bij een stemming en een moment en de verkeerde muziek op het verkeerde moment kan het verpesten, althans zo werkt dat bij mij wel.

      Die associatie herken ik wel inderdaad, heb dat altijd ervaren tijdens het zingen ervan, niet dat ik er blij mee was maar ja de dirigent wilde het dan zo…

      Graag gedaan, dank je wel, jij ook.

    • dank je wel. deze gebruik ik al vele jaren rondom pasen… vind ik verreweg de mooiste en meest geschikte bij deze tijd… maar ja maandagavond is ie weer weg hoor, ben een nieuwe aan het maken die ik er maandavond op wil zetten.

      -x-♥

Voel je vrij & musiceer naar ♥-elust met mij mee. Feel free to share the 'music' in your ♥ with me