*2016·OOG·Trips

thomasSchrijf-Uitdaging

van

Thomas

Beëindigde ik mijn 5e bericht in deze uitdaging met het (wederom) naar bed gaan in Tallinn aan het einde van de 2e indrukwekkende dag…Stonden we de volgende ochtend al weer vroeg naast onze bedden. Na de gebruikelijke ochtendrituelen begaven we ons maar weer naar de ontbijtkamer waar dezelfde heerlijkheden als de dag ervoor op ons stonden te wachten. Daarna terug naar onze kamer om de cameratassen te halen, na een extra check op volle batterijen en ruimte op de sd-kaarten uiteraard, waarna we te voet de stad in togen. Tallinn, en dan met name Oud-Tallinn, is aan de ene kant een zeer bezienswaardige stad maar aan de andere kant een werkelijke ramp als je te voet bent en krakkemikkig loopt zoals ondergetekende. Nergens een simpel stukje straat dat goed geteerd was, nee, niets van dat al, alleen maar kinderkopjes en overduidelijk niet door een vakbekwaam iemand gelegd zoals wij hier in Nederland gewend zijn. Gelukkig was ik in goed gezelschap dat, naast het de ogen goed de kost geven, telkens 1 oogje op mij hield en mij meermalen net op tijd vast greep en daardoor een languit-gaan wist te voorkomen.

Tallinn

Na wat gestruin door straatjes rondom het centrum, bekijken van pandjes en hofjes met achter de meest lelijke poortjes de meest schitterende tuinen en gebouwen. Weliswaar allemaal zwaar aan onderhoud onderhevig maar je kon zien dat ze in hun glorietijd prachtig waren geweest. Armoede alom dus.
De behoefte aan koffie, met wat lekkers uiteraard, groeide. Alsmede de noodzaak een tijdje te gaan zitten om het stramme lijf wat rust te gunnen zodat het kon bijtanken. Mijn gezelschap is redelijk bekend in Oud-Tallinn dus zij troonden mij mee naar een konditorei alwaar we watertandend smulden van overheerlijke cappuccino’s en zo mogelijk nog lekkerder gebak. Tallinn mag dan wel niet naast de deur liggen en ik mag dan wel nog niet over zoveel reiservaring beschikken, toen en nog steeds, mag je mij meenemen naar Tallinn als je mij op gebak wilt trakteren, bij de gedachte daaraan alleen al stroomt het water weer om mijn tanden *glimlach*

Ondanks de armoede en de lage prijzen van diverse zaken in Tallinn weet men ook wel van iets duur prijzen. In een etalage zagen we schoenen, tassen, riemen en portemonnees liggen die op heel flitsende wijze voorzien waren van muziektekens, echt iets voor mij dus, maar de prijzen deden mijn hart een plons in het diepe maken. In een andere etalage zagen we diverse muziekinstrumenten staan van barnsteen, echt pracht, maar ook onbetaalbaar voor mij. Barnsteen …en alles dat je maar kunt verzinnen om ervan te maken…. is overigens in bijna elke winkel wel te koop daar, het schijnt er in overvloed aanwezig te zijn.

Nadat we verkwikt waren gingen we weer op pad. Om uiteindelijk bij een kasteelruïne aan te komen. We beklommen diverse, ogenschijnlijk zeer recentelijk geplaatste, trappen. Liepen door een lange houten galerij die ons prachtige uitzichten over de stad bood, zowel het oude deel als het nieuwe. Ook zagen we een groot watervlak. Talling ligt aan de Baai van Tallinn, een onderdeel van de Finse Golf. Aan de overkant ligt Helsinki. Zo rondkijkend vroegen we ons wel af waar toch al die 430.000 inwonders zich zouden bevinden die de stad rijk moet zijn. In Tallin namelijk, huist 1/3 van alle inwoners van Estland. Als je hier even over nadenkt …en bedenkt dat Estland in oppervlakte zo’n kleine 3000 km2 groter is… snap je dus gelijk hoe ruimtelijk je woont in Estland als je ervoor kiest niet in de hoofdstad te gaan wonen, en dat klopt ook helemaal met wat ik onderweg gezien heb.

oldehansa2
Aan het eind van de middag liepen we terug naar het centrum, op weg naar Olde Hanse. Een middeleeuws aandoend restaurant, ontzettend sfeervol maar bovenal tongstrelend eten tegen een redelijke prijs. Verwacht geen liflafjes, geen tig gangen noch tig luxe schotels met diverse gerechten per bord apart… het is middeleeuws immers…. behalve dan dat je wel een vork en een mes krijgt… maar lekker dat het was !!!

oldehansa

Halverwege de avond waren we terug in ons hotel. Na nog een kopje koffie aan de bar zochten we onze kamer op. Vol indrukken natuurlijk waarover we nu nog steeds napraten. De volgende ochtend moesten we vroeg op, ons vliegtuig zou al voor 7 vertrekken, dus bestelden we reeds een taxi en pakten we onze koffers voor zover mogelijk in waarna we op reis gingen naar dromenland.
De volgende ochtend verliep alles wederom probleemloos en ruim op tijd waren we op het vliegveld en zaten we aan de koffie… te wachten op het sein dat we de grote vogel in mochten stappen, die ons naar Bremen zou brengen.

12x Akkoorden op ~ Chords on “Pannenkoek-Reis-Challenge 6

1. Het leest toch een beetje als misbruik maken van de toeristen door souvenirs flink duur te maken. Barnsteen…alleen van de kleur word ik al blij. Ik wil er graag een Trollbead bedel van hebben maar die vind ik ook veel te duur.
    Mooie foto’s! Vooral de bovenste en een na onderste.
    Liefs xxx
    Kakel componeerde ~ composed Bowie in GroningenMy Profile

1. Ja ergens kon ik me ook niet aan de indruk onttrekken…. leer en barnsteed, aldaar, daar betaal je fors voor…

Trollbead…. ja ik heb ook een verlanglijstje van bepaalde bedels…. in Nederland zijn die bedels inderdaad erg duur…. maar…. je ‘moet’ eens zoeken op de chinese ebay-versie…. daar zijn ze veelal te koop vanaf zo’n 10-15 usd…

Dank je wel lieffie…. -x-♥
      Melody componeerde ~ composed Pannenkoek-Reis-Ch 6My Profile

1. Dank je wel lieffie…

;-) Ik vind het niet alleen erg leuk om te freubelen met thema’s maar ook om nieuwe thema’s uit te proberen en tja daar zijn er veel van ;-) Heerrrrlijk tijdverdrijf met zulk bagger weer toch