Pannenkoek-Reis-Challenge-4

Schrijf-Uitdaging van Thomas

Beëindigde ik mijn 3e bericht in deze uitdaging met het zetten van mijn voeten op grond in een land in een werelddeel dat mij altijd al intrigeerde… is dat nog steeds zo eigenlijk. Gisteren nog vroeg Niels: “Wanneer gaan we weer naar Tallinn?”… Een stad die op ons drietjes een heel grote indruk heeft gemaakt. Anita en ik antwoordden tegelijkertijd: “NU!”

Eenmaal voet op Estse grond zochten we onze weg op het vliegveld naar het loket van de autoverhuurder om daar de papieren en sleutels op te halen van de auto die we die dagen hadden gehuurd. Inmiddels was er contact gelegd met Michel, Niels’ zoon en afgesproken elkaar te ontmoeten in het restaurant van een nabij het vliegveld gelegen overdekt winkelcentrum. Michel en zijn (Etste) vrouw Kristi en hun zoontjes Logan en Morgan wachtten ons op en we begonnen maar eerst met ontbijt in de vorm van koffie met gebak. Wat me al verteld was werd bevestigd, in Estland weten ze wel van bakken! Zinnenstrelend lekker. Ook koffiezetten kunnen ze daar!

Enige tijd later namen we afscheid van dat jonge gezin met de afspraak elkaar de volgende ochtend vroeg te ontmoeten bij de bushalte nabij ons hotel om de zondag in de dierentuin door te brengen. We zochten de auto op en reden naar Haapsalu. In verbijstering want de (enige) weg tussen Tallinn en Haapsalu is een 2-baans teerweg, we hadden acuut herinneringen over het rolschaatsen vroeger op de autoloze zondagen. Een weg die overigens is aangelegd met Europees geld. Estland is een vreselijk arm land met heel veel zichtbare schade en veel achterstallig onderhoud. Dat de Europese Unie zich nu ook bezig houdt met de heropbouw aldaar is op meerdere plaatsen wel zichtbaar, de contrasten zijn evengoed nog verschrikkelijk groot.

haapsalu1

haapsalu2
Haapsalu dus…. een stadje aan de kust, heel pittoresk met prachtige (weliswaar onderhoudsbehoeftige) gebouwen, straten en pleinen. Bij helder weer kun je aan de overkant van het water Helsinki zien liggen. We hadden de tijd niet maar, zeker achteraf, vinden we het nog steeds jammer dat we niet even tijd hebben ingeruimd om de boot te pakken en die 20 minuten te varen om de oversteek te maken. Dat staat dus nog op ons lijstje, sak mar segguh. Na een prachtige wandeling aldaar hadden we enorme trek gekregen en in het gebouw hierboven hebben we waanzinnig lekker gegeten, bij de herinnering eraan loopt het water alweer in mijn mond.

Daarna de wandeling voortgezet en het begon al aardig te schemeren toen we de terugweg aanvaardden richting Tallinn. Ergens op de route zagen we een bordje met een pijl waar een woord op stond dat wij ‘herkenden’ als klooster, we sloegen dus af en kwamen uit bij ruïnes die inderdaad van een klooster bleken te zijn. Alhoewel de avond dus al aan het vallen was besloten we toch even te stoppen en er rond te lopen, met het verdwijnende licht konden we toch nog heel mooie foto’s scoren. In onweer, met overigens schitterende luchten, zo roze had ik het in Nederland nog nooit gezien, arriveerden we uiteindelijk bij het hotel. Na een telefoontje kwamen Michel en Kirsti en hun kinderen naar ons toe en dronken we nog samen een kopje koffie alvorens we onze bedden indoken,nadat we nog elkaars foto’s bekeken hadden en de batterijen en gsms aan het stroom hadden gelegd. We vielen alle drie snel in slaap, niet zo heel vreemd  natuurlijk na een heel lange en indrukwekkende dag die om 2.00 uur begonnen was….

4x Akkoorden op ~ Chords on Pannenkoek-Reis-Challenge-4

Ik 'beluister' graag jouw 'muziek' ~ I'dd love to 'listen' to your 'music'

CommentLuv badge

Xieje graag terug! ~ Love to see you again! All rights reserved by Melody Music 2003-2017